Ti små cyklister – venter på en cykelsti mellem Vodskov og Vestbjerg
Af Bjarne Andersen
På vegne af lodsejergruppen ved Tingvej
Ti små cyklister kom til en (imaginær) cykelsti, en kørte udenfor, og så var der ni. osv, osv.
Børnesangen om de ”Ti små cyklister”, skrevet af Michael Bundesen fra bandet Åh Abe kunne være et symbol på den langtrukne sag om en påtænkt cykelsti mellem Vestbjerg og Vodskov, som vi nu har ventet på i over 5 år.
Beslutningen om etablering af en 3,2 km lang cykelsti mellem Vestbjerg og Vodskov blev truffet i Aalborg Byråd tilbage i 2020.
Det var oprindelig planen, at projektet skulle indledes i efteråret 2022 med henblik på færdiggørelse i efteråret 2023.
Finansieringen var på plads, idet Statens Cykelstipulje havde givet tilsagn om et bidrag på kr. 9 mill, medens Aalborg kommune skulle finansiere den anden halvdel af den samlede, budgetterede anlægssum på kr. 18 mill.
Vi står nu på tærsklen til 2026, og cykelstiprojektet er endnu ikke blevet igangsat. Lokale borgere har længe undret sig over, hvorfor?
Informationsniveauet fra Aalborg Kommune har været stærkt begrænset, ja nærmest ikke-eksisterende.
Blandt nogle lokale borgere svirrer det med rygter om årsagen til at cykelstien ikke for længst er anlagt.
Der har beklageligvis bredt sig den misforståede opfattelse, at det sikkert er lodsejerne langs Tingvejen, der skal afgive jord til cykelstiprojektet, der ikke har udvist den forventede vilje og forståelse for nødvendigheden af en cykelsti.
Dette synspunkt må imidlertid klart bestrides.
Der er mange tekniske og praktiske udfordringer forbundet med anlæg af en cykelsti langs Tingvejen. Flere lodsejere må modvilligt afstå hegn, træer, hække, haveanlæg og andre tekniske installationer for at give plads til cykelstien.
Alligevel er lodsejerne, ligesom alle andre lokale borgere, positivt stemt for en cykelsti og har fra begyndelsen for over 5 år siden været i tæt og konstruktiv dialog med Aalborg Kommunes teknikere om en hensigtsmæssig og praktisk gennemførlig udformning af projektet.
Tingvejen mellem Vodskov og Vestbjerg er en af Aalborg Kommunes smukkeste vejstrækninger.
Den er anlagt for over 75 år siden i en beskeden bredde på ca. 3 meter i hver retning og følger terrænet i et smukt, snoet forløb med fuldt optrukne midterstribe på det meste af strækningen.
Der er tilladt normal hastighed på 80 km/t.
Derfor er vejstrækningen i sin nuværende udformning uegnet for cyklister og andre svage trafikanter.
Trafikintensiteten på Tingvej er de sidste 25 år fordoblet.
En cykelsti er derfor på sin plads.
På Sydsiden af Tingvejen er der på den 3.2 km lange strækning et ledningstracè med en nedgravet transitfjernvarmeledning, hybridkabler for 5G-netværket og andet teknisk infrastruktur.
Et fornuftigt hensyn til disse installationer gør projektet ekstra bekosteligt.
Terrænet på nordsiden af Tingvejen er generelt lig med eller lidt over vejniveau og kræver derfor minimal indgriben i naturen og begrænset jordflytning og tilkørsel af opfyld, medens terrænet på sydsiden er markant lavere og derfor kræver, udover det førnævnte ledningstracè, omfattende tilkørsel af store mængder opfyldningsmaterialer.
Store dele af vejstrækningen er karakteriseret ved skovbevoksning og flere grubber af solitære og karakterfulde træer (hovedsagelig egetræer) på begge sider af vejen.
Det var derfor lodsejergruppens forhåbning og forventning, at der ved projekteringen kunne tages hensyn til disse tekniske og praktiske forhold og ikke mindst de før beskrevne naturværdier.
Derfor foreslog lodsejergruppen i 2021 en dobbeltrettet cykelsti på nordsiden, der på visse strækninger med fordel kunne rykkes lidt væk fra Tingvejen for at begrænse indgrebet i naturværdierne.
Som en ekstra gevinst ville denne løsning være markant billigere end en enkeltrettet på begge sider af vejen.
Under dialogen med det af Aalborg Kommune nedsatte cykelstiteam appellerede lodsejergruppen til den sunde fornuft og ikke mindst til de økonomiske, praktiske, terræn- og naturmæssige fordele.
Desuden blev det fremhævet, at denne løsning krævede mindre vedligeholdelse, lettere snerydning og saltning.
Desuden henviste lodsejergruppen til, at dobbeltrettede cykelstier med stor tilfredshed var anlagt flere steder i lokalområdet, bl.a. mellem Vodskov og Bouet og mellem Uggerhalne og Vodskov.
Det politiske niveau, bestående af rådmanden og visse lokale byrådspolitikere, udviste en vis sympati og forståelse for lodsejergruppens forslag og involvering i sagen.
Senere i forløbet stod det imidlertid lodsejergruppen klart, at embedsværkets sympati og loyalitet overfor rigide og nidkære regler, defineret af Naturstyrelsen, Danmarks Naturfredningsforening, Botanisk Forening, Vejdirektoratet, Politiet og et væld af andre organisationer nu kom til at stå i vejen for lodsejergruppens forslag på trods af politikernes sympati herfor.
Lodsejergruppen resignerede og lod nu sagen gå sin gang.
Det var forventningen, at nu måtte projekteringsarbejdet speedes op, så anlægsarbejdet kunne igangsættes i efteråret 2022.
Imidlertid viste det sig straks efter, at de overdrevne hensyn til påståede naturværdier kom til at stå i vejen for igangsætning af anlægsprojektet.
Projektet gik i de følgende to år fuldstændig i stå, på grund af nærmere undersøgelse at mulig tilstedeværelse af flagermus, markfirben, oddere og andre smådyr.
Det er aldrig blevet oplyst, hvilket resultat disse undersøgelser afslørede.
Projektgruppen, bestående af civilingeniører, biologer, landinspektører, jurister og sekretærer afholdt utallige møder og skrev lange mails til hinanden.
Undervejs skete der flere udskiftninger i projektgruppen og vigtige informationer og briefinger gik tilsyneladende tabt.
De vikarierende embedsmænd, var f.eks. ikke blevet briefet om, at en afgørende detalje i projektforløbet endnu ikke var blevet iværksat, nemlig ekspropriation af de nødvendige arealer langs Tingvejen.
Det gik ligeledes pludselig op for projektgruppen, at Aalborg Kommunes forpligtelse til at anvise erstatningsnatur heller ikke var blevet afklaret. I begge tilfælde er det afgørende detaljer, som med rettidig omhu kunne have været afklaret for 3 – 4 år siden.
På trods af disse svigt i sagsbehandlingen og projekteringsforløbet igangsatte Aalborg Kommune i foråret 2025 uden - forudgående information - omfattende arkæologiske udgravninger og træfældninger på lodsejernes arealer.
Disse brud på ejendomsrettens ukrænkelighed blev af lodsejergruppen betragtet som omfattende og groft hærværk. Først efter direkte henvendelse fra lodsejergruppen erkendte Aalborg Kommune sine ulovligheder, og entreprenørerne blev sendt hjem med uforrettet sag.
Ekspropriationsforretningen og forhandlinger med en lokal landmand om erhvervelse af erstatningsnatur blev først igangsat i foråret 2025 og er - for så vidt angår ekspropriationen - endnu ikke afsluttet.
Byrådets endelige godkendelse af projektet var planlagt til at skulle finde sted på et byrådsmøde d. 29. september 2025, men er nu udskudt på ubestemt tid.
Den reviderede tidsplan om igangsætning af anlægsarbejdet i efteråret 2025 er derfor også udskudt på ubestemt tid.
Aalborg Kommune med 224.000 indbyggere, 18.000 ansatte og et budget på kr. 15 milliarder er Danmarks tredje største kommune, men er, blandt de 98 kommuner i Danmark, den tredje fattigste.
Anlæg af en simpel og ukompliceret cykelsti mellem Vodskov og Vestbjerg burde være en overskuelig og enkel proces for en kommune af ovennævnte størrelse og kapacitet.
Vi skal forskåne læserne for yderligere detaljer om Aalborg Kommunes amatøragtige og kluntede håndtering af sagen.
Det står imidlertid klart, at heller ikke i denne sag har det politiske niveau og i særlig grad den dysfunktionelle Tekniske Forvaltning, der nu til dags kalder sig By & Land, ikke evnet at tilbagekalde sig kontrollen over det omsiggribende og autonome embedsværk.
Det er en hån mod demokratiet, folkestyret og cyklisterne.
Havde embedsværket været kontrolleret af robuste og beslutningsdygtige politikere med brug af den sunde fornuft, havde cykelstien mellem Vestbjerg og Vodskov været anlagt for flere år siden – til glæde for DE TI SMÅ CYKLISTER og lokalbefolkningen.
Nu risikerer projektet at miste statstilskuddet på 9 millioner.
Og Aalborg Kommune har næppe råd til selv at betale.
Henset til Aalborg Kommunes ringe økonomi, er der derfor overhængende risiko for, at cykelstiprojektet går tabt.