2020-09-08 13:01:00 | Kategori: Avis

 
Guidet historisk byvandring i Vodskov
Aalborg Historiske Museum og Horsens-Hammer Hjemstavnsforening klar med rutebeskrivelse

VODSKOV: Sammen med Nordjyllands Historiske Museum har Horsens-Hammer Hjemstavnsforening og Lokalhistoriske Arkiv netop udgivet brochuren ”Byvandring i Vodskov”.
Med den i hånden kan du på en god lang vandretur opleve 19 forskellige seværdigheder og undervejs læse en kort historisk beskrivelse af hvert af stederne.
Turen starter ved Vodskov Kultur- og Idrætscenter og går derfra videre til Tingstedet,  Anders Olesens Vej, Villa Møgelbjerg, Institutionerne i Hammer Bakker, Horshøj, Vodskov Kirke, Vodskov Kirkegård, Drøvten, Gammel Vodskov, Rønnebo, Anesminde, Vodskov Kro, Vodskovs gamle jernbanestation på Smedepladsen, handelslivet i Vodskov, Vodskov Mølle, Wild Westvej, Vodskov Idrætsforening og Vodskov Skole.
Turen er estimeret til at vare to timer.
Udgivelsen af brochuren, der kan afhentes på Vodskov Bibliotek og på det lokalhistoriske arkiv, er støttet økonomisk af Aalborg Kommunes ”Pulje til sommeraktiviteter i Landdistrikterne 2020”.
Den kan også kan downloades på: https://nordmus.dk/gaa-selv-byvandring-vodskov/

Her et lille uddrag fra turguiden:

Vodskov Stationsby
Den gamle stationsbygning, Smedepladsen 5

Den nyere del af Vodskov by opstod som så mange andre byer omkring jernbanen.
I 1899 åbnede Sæbybanen, der forbandt Aalborg og Sæby, og som fik stop ved en ny station sydvest for Gammel Vodskov.
Med stationen rykkede byens centrum længere mod sydvest, hvor det ligger i dag.
I 1924 åbnede Vodskov-Østervråbanen, og Vodskov Station blev udbygget, og Vodskovs betydning som trafikalt knudepunkt øgedes.
Fordi den lå tæt på institutionerne i Hammer Bakker, var stationen flittigt benyttet af såvel pårørende til patienterne som til godstransport.
Stationsarealet ved Vodskov Station var strakte sig over et større område. Det var 600 meter langt med overhalingsspor og læssespor foran stationsbygningen.
Der var desuden pakhus, en remise med to spor samt værksted, vandtårn og en drejeskive, der blev brugt af Vodskov-Østervråbanen.
Da Vodskov-Østervråbanen lukkede i 1950 på grund af svigtende passagertal, blev stationsarealet indskrænket.
I 1968 blev Sæbybanen lukket – og dermed også Vodskov Station.
De vigtigste transportformer foregik nu via landevej og motorvej.
I 1969 åbnede Limfjordstunnelen og i 1971 motorvejsafkørsel 19, Vodskov S.

 
Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM

HAR DU IKKE MODTAGET
VODSKOV AVIS
SENEST TORSDAG KL. 19.00

så send en mail til
reklamation@dnmh.dk

Privatlivspolitik

 


Så godt dækker Vodskov Avis: