2020-05-20 12:02:47 | Kategori: Avis

 
Debat:
Den nære skole kan ikke fjernledes
Åbent brev til Skoleudvalget og Byrådet i Aalborg Kommune
 
Når Byrådet i Aalborg planlægger at indføre fælles ledelse – eller fjernledelse – på en række af kommunens skoler, piller de ved en livsnerve i de små samfund.
Den nærhed og sammenhængskraft, som landsbyskolerne repræsenterer, udgør en aldeles afgørende del af landsbyernes identitet.
Hvis man svækker deres skoler, har man taget det første, afgørende skridt i retning af at afvikle landsbyerne.
For fire år siden finansierede og igangsatte Aalborg Kommune en omfattende renovering af Grindsted Skole.
De pustede således nyt liv – og en ny stolthed – ikke bare i skolen, men i hele landsbyen.
Som en del af denne proces satte skolens medarbejdere og ledelse sig ned og diskuterede, hvad det var for en skole, de gerne ville lave.
De talte ikke bare om bygninger, men om læringsmiljøer, om måden der skulle undervises på og om hele kulturen på den skole, de gerne ville have.
Det, de fik skabt, står nu som et flot og nyskabende læringssted.
En slags Fremtidens Skole, om I vil.
Vores nye skole blev således skabt i et nært samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.
Medarbejdere som naturligvis stadig er der, ligesom at den leder, der i sin tid var med til fødslen, stadig står i spidsen og sikrer, at projektet kommer godt videre i livet.
Det er vanskeligt at forestille sig, at en fjern leder ville have kunnet opnå det samme – eller for den sags skyld vil kunne videreføre det, som er blevet skabt i Grindsted.
Den nærhed og sammenhængskraft, som vi i landsbyerne prioriterer så højt, kommer meget tydeligt til udtryk i vores landsbyordning; altså en lokal skole, DUS og børnehave med fælles personale og fælles ledelse.
Landsbyordningen giver tryghed og fleksibilitet for børn og forældre, men også for personalet, som har deres gang i alle afdelinger af organisationen.
Fremover er det tanken, at en centralt placeret skoleleder skal have til opgave at lede børnehaven i en naboby, og vi er som forældre meget usikre på, hvilken ledelsesmæssig ekspertise og opmærksomhed, der kommer til at tilflyde børnehaven i Grindsted i en sådan konstruktion.
Uden nærhed og kendskab til hinandens opgaver i den daglige drift, vil ordningen miste den store værdi, som den repræsenterer for os i landsbysamfundet.
For os som forældre på en landsbyskole har det stor værdi, at vi har nær kontakt til vores skoleleder.
Vi har let adgang til kontoret og kan direkte fra gaden møde en leder, som vil forstå vores problematik, idet han i det daglige omgås børnene og ved, hvem forældrene er.
I en ordning med fjernledelse vil der blive langt fra forældrene til en beslutningskompetent leder – og ikke mindst til forvaltningen.
Forventningerne til en leder på en landsbyskole handler ikke kun om evnerne til at lede og udvikle en skole; det handler i lige så høj grad om at kende og kunne række ud til lokalsamfundet.
Da vi ansatte vores nuværende leder, var det med en forventning om, at han kunne være med til at styrke lokalsamfundet i tæt samarbejde med blandt andet byens samråd, idrætsforeninger, ungeudvalg, borgerforening og dagplejemødre.
Denne opgave, skønner vi, vil være meget vanskelig at løse i en struktur med fjernledelse, og det vil næsten uundgåeligt få en negativ indflydelse på samarbejdet og fællesskabet i landsbyen.
I Aalborg Kommunes nylige afdækning af skolernes professionelle kapital viser målingen fra Grindsted Skole nogle meget flotte resultater.
Her fremgår det blandt andet tydeligt, at medarbejderne oplever en høj grad af tillid og tilfredshed i samarbejdet med hinanden - og med deres leder.
Vi er som forældre sikre på, at dette har en positiv afsmitning på vores børns skoleliv.
Og fortsætter man med at kigge på tal, vil man erfare, at børnene i Grindsted ikke bare er glade, men også dygtige, idet de seneste nationale tests bekræfter, at Grindsted Skole også fagligt kan præstere bemærkelsesværdige resultater.
Herude ved vi dog godt, at den gode skole ikke bare skal gøres op i data og flotte tal.
Vores unikke skole skal opleves.
Og således vil vi gerne indbyde medlemmerne af Skoleudvalget til at besøge Landsbyordningen Grindsted Skole, så I får mulighed for selv at fornemme, hvad det er, I sætter på spil, når I fjerner nærhed og selvbestemmelse fra en særdeles velfungerende landsbyskole.

Med venlig hilsen
De forældrevalgte medlemmer af Skolebestyrelsen ved Landsbyordningen Grindsted Skole

 
Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM

HAR DU IKKE MODTAGET
VODSKOV AVIS
SENEST TORSDAG KL. 19.00

så send en mail til
reklamation@dnmh.dk

Privatlivspolitik

 


Så godt dækker Vodskov Avis: